AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

KADAR AIR TANPA HASIL MASIH JAUH DARIPADA SASARAN


Span

KOTA BHARU - Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) mendapati kadar air tanpa hasil (NRW) seluruh negara masih jauh daripada sasaran 25 peratus menjelang 2020.
    
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd Ridhuan Ismail berkata, kadar NRW sedia ada perlu diturunkan bagi memastikan keupayaan sistem agihan dan pembekalan air kepada pengguna berada pada tahap maksimum.
    
"Sehingga Mac 2015, Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan telah mengalami kehilangan air yang dirawat dan tidak memberi pulangan hasil sebanyak 33.6 peratus. Kadar NRW Kelantan pula pada kadar 52.1 peratus bersamaan kerugian sebanyak 234 juta liter sehari," katanya.
    
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Seminar Kontraktor Tukang Paip Kelantan 2015 di Kompleks Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Kelantan di sini, hari ini.
    
Mohd Ridhuan berkata di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11), kerajaan akan terus memberi tumpuan kepada usaha pengurangan kadar NRW peringkat nasional kepada 25 peratus.
    
Namun katanya, memandangkan pencapaian kadar NRW sedia ada masih jauh adalah penting semua pihak termasuk pembekal produk, kontraktor serta tukang paip, memahami dengan jelas tanggungjawab dan peranan masing-masing supaya isu NRW itu dapat diatasi.
    
Beliau berkata antara faktor utama berlakunya NRW adalah pengunaan produk yang tidak standard dan mutu kerja yang tidak mematuhi spesifikasi.
    
"Sehubungan itu Span mengadakan seminar ini sebagai langkah meningkatkan kecekapan dan kualiti kerja tukang paip sebagai pihak penting dalam rantaian industri pembinaan khususnya dalam industri bekalan air dan pembentungan," katanya.
    
Seminar siri ketiga anjuran Span melibatkan 200 peserta itu juga memberi penekanan kepada pematuhan terhadap Akta Industri Perkhidmatan Air (IPA) 2006 (Akta 655).
    
Span adalah sebuah badan kawal selia teknikal dan ekonomi yang berperanan mengawal selia perkhidmatan bekalan air dan perkhidmatan pembentungan di Semananjung Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan.

Sumber - Bernama 20 Oktober 2015

0 comments:

Post a Comment

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR