AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

FUNGSI AIR BAGI TUBUH

Air merupakan sumber kehidupan pertama bagi manusia, selain haiwan dan tumbuhan tentunya. Banyak sekali manfaat yang  di berikan oleh air untuk tubuh manusia, diantara penjelasannya sebagai berikut :


Air Bekerja Dengan Ajaib
Bila Anda minum banyak air bersih dan jernih, maka hal tersebut akan membantu meningkatan kesihatan anda, di mana para pengkaji mendapati, makin hari makin banyak keuntungan dengan minum air dalam jumlah yang cukup bagi kesihatan, termasuk:


Pencernaan dan metabolisme yang lebih baik
Minum air dalam jumlah yang cukup menjadikan baik untuk pencernaan mahu pun metabolisme dapat bekerja pada kapasiti maksima.  Faktanya, penelitian terbaru dari University of Utah menyatakan bahawa kekurangan air dapat menyebabkan menurunnya metabolisme.



Memperbaiki kemampuan dan daya tahan tubuh
Anda akan mampu bekerja lebih keras/berat bila mendapatkan air yang cukup.  Sebagai tambahan, air dapat memperkuat daya tahan tubuh anda.  Kerana air dapat menaikkan simpanan glycogen, suatu bentuk dari karbohidrat yang tersimpan dalam otot dan digunakan sebagai energi saat anda bekerja.


Tahan lapar
Rasa lapar kadang merupakan penyamaran dari rasa haus.  Sewaktu anda mengalami dehidrasi (kekurangan air) anda mungkin merasa ingin makan padahal yang anda inginkan sebenarnya adalah air.  Anda juga dapat memanfaatkan kesan rasa kenyang dari minum air untuk mencegah makan berlebihan.


Mengurangi risiko terhadap beberapa macam penyakit
Para peneliti pada masa kini meyakini bahawa cairan atau tepatnya air dapat berperanan aktif dalam mengurangi risiko terhadap beberapa penyakit seperti: batu ginjal, kanser saluran kencing, kanser kandung kemih, dan kanser usus besar (colon).  Minum cukup air dapat pula menghindari sembelit.


Senjata ampuh melawan masuk angin atau pilek
Antibodi dalam lendir yang melapisi kerongkongan berfungsi untuk menjerat virus.  Daya tahan ini akan melemah apabila anda kekurangan air kerana akan menyebabkan lendir mengering.  Sebagai catatan banyak ahli kesihatan mencadangkan air sebagai sumber yang efektif untuk mengurangi batuk.


Pelembab wajah paling ampuh
Dengan minum banyak air membantu kulit anda tetap kenyal dan kejap serta mengurangi garis-garis dan kerut pada wajah.


Menangkal rasa letih akibat melakukan perjalanan
Udara panas dapat menyebabkan anda kekurangan air dan akan menimbulkan rasa letih pada saat dan setelah perjalanan.  Minumlah banyak air sebelum melakukan perjalanan dan satu gelas tiap jam perjalanan anda.


Mengatasi migrain/sakit kepala
Para peneliti menyatakan bahwa kekurangan air dapat mengakibatkan migrain/sakit kepala, jadi bila anda sering mengalami migrain adalah sangat penting untuk minum air dalam jumlah yang cukup.


Sedangkan Fungsi Air yang utama adalah :
  1. Membentuk sel-sel baru, memelihara dan mengganti sel-sel yang rosak.
  2. Melarutkan dan membawa nutrisi-nutrisi, oksigen dan hormon ke seluruh sel tubuh.
  3. Melarutkan dan mengeluarkan toksid dan racun dari dalam tubuh kita
  4. Membantu dalam metabolisme tubuh
  5. Peregang bagi sendi-sendi
  6. Menstabilkan suhu tubuh
Sumber : http://airkumalaysia.blogspot.my/

1 comments:

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR