AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

12 OPERATOR AIR METERAI MOU HADAPI KRISIS AIR

Air

PUTRAJAYA - Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) hari ini memeterai perjanjian persefahaman (MOU) dengan 12 operator air di bawah seliaannya untuk kerjasama menghadapi krisis bekalan akibat bencana alam dan faktor luar jangka.

Ketua Pegawai Eksekutif Span Datuk Mohd Ridhuan Ismail berkata kerjasama itu dirancang selepas berlakunya krisis bekalan di beberapa negeri yang dilanda banjir besar pada hujung tahun lepas.

Melalui perjanjian itu, katanya, operator air yang terlibat dengan krisis bekalan di kawasan masing-masing boleh mengemukakan permohonan kepada Span untuk mendapatkan bantuan daripada operator air lain.

Span kemudian akan mengkaji kewajaran permohonan tersebut sebelum mendapatkan persetujuan daripada operator lain untuk membantu pihak yang terlibat, katanya.
"Kerjasama antara operator ketika krisis memang sudah dilakukan sebelum ini, tetapi operator minta SPAN buat perjanjian ini bagi memudahkan penyelarasan bantuan," katanya kepada pemberita selepas menandatangani MOU itu di sini.

Operator air yang terlibat ialah SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJH), Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (Sada), Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB), Jabatan Bekalan Air Labuan, Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB), Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (Sains), Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sdn Bhd (PBAPP), Pengurusan Air Pahang Bhd (PAIP), Lembaga Air Perak (LAP), Jabatan Kerja Raya Perlis, Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan Syarikat Air Terengganu Sdn Bhd (Satu).

Mohd Ridhuan berkata, antara bantuan yang boleh dihulurkan operator terlibat adalah menyediakan tenaga kerja, peralatan dan jentera seperti jana kuasa mudah alih, lori tangki dan tangki statik mudah alih.

Katanya, operator juga akan menggerakkan misi bantuan dalam masa 24 jam jika diperlukan selain memberi khidmat nasihat dan kepakaran teknikal.

"Kos pula akan dibiayai oleh operator yang memberi bantuan dan bergantung juga dengan persefahaman antara mereka. Sesetengah operator mungkin mempunyai kemampuan yang lebih berbanding yang lain," katanya.

Beliau berkata, secara prinsipnya, adalah menjadi tanggungjawab operator terlibat untuk membantu mana-mana operator lain yang menghadapi musibah mengikut kemampuan termasuk meringankan beban kewangan. 

Sumber-Bernama 3 Novembar 2015

0 comments:

Post a Comment

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR