AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

KABINET LULUS MAJLIS KESELAMATAN AKTIVITI AIR

Abdul Rahman Dahlan

PUTRAJAYA - Mesyuarat Jemaah Menteri hari ini meluluskan penubuhan Majlis Keselamatan Aktiviti Air (MKAA), kata Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan.


Beliau berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak amat prihatin dan melahirkan kerisauan tentang angka kematian yang semakin meningkat dan memberi tumpuan kepada kepentingan untuk menangani masalah tersebut.
"Dengan tertubuhnya majlis ini, diharapkan agar kadar lemas di air dapat dikurangkan apabila rakyat mulai sedar akan pentingnya keselamatan di air," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata statistik Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) menunjukkan purata kes kematian akibat lemas setahun bagi 2009 hingga 2013 adalah 596 kes, dan analisis data itu menunjukkan nisbah kematian akibat lemas berlaku dalam setahun adalah lebih kurang dua kematian setiap hari.

Statistik yang sama menunjukkan lokasi kejadian lemas tertinggi sepanjang tahun ialah di kawasan sungai atau tali air dengan purata sebanyak 57 peratus kes, diikuti lemas di pantai 25 peratus, dan tasik atau lombong dengan purata 12 peratus kes setiap tahun,
Golongan kanak-kanak dan remaja merupakan golongan paling ramai terlibat iaitu hampir 50 peratus daripada jumlah kematian sepanjang tahun tersebut.

MKAA akan dipengerusikan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan ahlinya terdiri daripada badan-badan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, swasta serta anggota lain yang akan dilantik oleh majlis dari semasa ke semasa.
Majlis akan dibantu Jawatankuasa Eksekutif yang akan dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan disokong oleh sebuah jawatankuasa khas, katanya.

Abdul Rahman berkata MKAA juga akan mendapat kerjasama daripada kerajaan negeri dan juga pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi membantu memperkemaskan aktiviti-aktiviti dan juga penguatkuasaan yang akan dijalankan.

"Penguatkuasaan dapat dijalankan bagi ketidakpatuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang telah termaktub. Apa lebih penting ialah melalui latihan yang lebih khusus dan pelbagai, aktiviti kesedaran dapat dijalankan," katanya.
Abdul Rahman berkata MKAA akan menjadi sebuah platform yang dapat membincangkan isu-isu berkaitan keselamatan air dan mencari kaedah penyelesaian sesuai dalam menangani isu berkaitan keselamatan air.

Beliau berkata Jabatan Bomba dan Penyelamat yang terletak di bawah kementeriannya akan turut memainkan peranan dalam memberi pendidikan dan mengadakan kempen kesedaran keselamatan di air kepada rakyat.

Katanya statistik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia menunjukkan Sarawak sebagai negeri mengalami kes lemas tertinggi bagi tempoh 2012 hingga 2015, iaitu sebanyak 218 kes, diikuti Selangor 142 kes dan Sabah 136 kes. 

Sumber- Bernama

0 comments:

Post a Comment

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR