AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

KOTA TERAPUNG DI AIR PALING MENAKJUBKAN DI MUKA BUMI

wuzhen_3

Kota atau desa mengapung merupakan destinasi  yang sangat unik, sebab dibangun sepenuhnya di atas air. Akibatnya, satu-satunya kaedah pengangkutan yang ada hanyalah kapal melintasi alur yang cantik dan jambatan yang indah. Berikut ini adalah 10 kota terapung terindah di dunia.














1. Ko Panyi (Thailand)


Desa terapung ini terletak di Provinsi Phang Na dan uniknya, dibangun oleh para nelayan asal Indonesia. Terdapat 200 keluarga dengan jumlah penduduk seramai 1.500 orang, semuanya berasal dari dua keluarga asal Jawa. Berbeda dengan penduduk Thailand pada umumnya, para penduduk desa ini beragama Islam dan uniknya, mereka memiliki padang bola terapung.

2. Halong Bay Village (Vietnam)

Village in the Halong Bay

Teluk Halong memang terkenal dengan panorama bukit-bakau kapurnya yang cantik. Sekitar 600 orang tinggal di desa ini dengan mata pencarian sebagai nelayan dan perahu sebagai satu-satunya kaedah  pengangkutan yang ada.

3. Kampong Ayer (Brunei Darussalam)

mesita-v-bandar-seri-begawanu-w-6253

Masih terletak di ibu kota Brunei, Bandar Sri Begawan, kota terapung ini unik kerana memiliki masjid yang sangat terkenal,iaitu Masjid Omar Ali Saifuddin.

4. Zhouzhuang (Cina)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kota yang terletak di Provinsi Jiangsu ini memang layak mendapatgelaran “Venice of The East”. Selain keindahan saliran terdapat juga deretan rumah kunonya, kota ini juga terkenal dengan jambatan dan kuilnya yang indah.

Zhouzhuang-3

5. Tongli (Cina)

Suzhou-Canals

Sekitar setengah jam perjalanan dari kota Suzhou, Wujiang, kita akan ditemukan dengan kota terapung yang indah ini. Tidak hanya salirannya saja yang mempesona, namun juga terdapat taman bernama Retreat and Reflection Garden yang telah menjadi peliharaan Warisan Dunia UNESCO.

Suzhou_Lingering_Garden

6. Fengjing (Cina)

fengjing

Kota Fengjing terletak di daerah Jinshan, Shanghai dan terkenal dengan kesenian lukisan tradisionalnya. Kota yang dibangun pada Dinasti Yuan ini dapat dengan mudah dicapai dengan kereta dari kota Shanghai. Seperti  kota air kuno Cina lain, kota ini mempunyai pemandangan rumah-rumah tradisional dengan saliran yang membahagikan kota.

10290386-wuzhen-zhejiang-china

7. Fenghuang (Cina)

fenghuang

Menjadi inspirasi para seniman Cina selama ratusan tahun, kota air ini unik sebab keindahansalirannya dan jugan keindahan pegunungan dan teras sawah yang menawan. Kota yang namanya bermakna “Pheonix” ini terletak di Daerah Hunan.

8. Alappuzha (India)

alappuzha_Champakulam_church

Siapa sangka di India terdapat juga kota di atas air yang secantik di Eropah. Kota yang mendapat jolokan “Venice of India” ini terletak di Kerala, India dan uniknya, kita bolehmenyaksikan suasana kedesaann hingga gereja putih yang cantik  disaat berlayar melintasi salirannya.

NMK-173156

9. Venesia (Itali)

Venice-Canals

Keseluruhan kota ini dianggap sebagai  Warisan Dunia kerana sejarah dan keindahannya. Mendapa jolokan sebagai “kota terindah yang pernah dibangun manusia”, kota ini terkenal kerana keindahan bangunan Eropah, gereja-gerejanya, serta saliran yang romantis. Dulunya, kota ini pernah berstatus sebagai negara dengan nama Republik Venesia dan menjadi pusat perdagangan terpenting di Eropah. Kini, kota ini lebih terkenal dengan industri pelancongannya.

Grand-Canal-(Venice,-Italy)

10. Hamburg (Jerman)

Hamburg (1)

Tak banyak yang tahu bahwa kota kedua terbesar di Jerman ini memiliki lebih banyak saliran dan jambatan dibandingkan kota Amsterdam dan Venesia, bahkan jika keduanya digabungkan  Kota Air ini memang terletak berdekatan laut dan pada 2010 mendapat ranking 10 sebagai kota ternyaman di dunia.

Hamburg

Sumber :
Ubahsuai daripada http://mengakubackpacker.blogspot.my/2013/08/10-kota-terapung-paling-menakjubkan-di.html

0 comments:

Post a Comment

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR