AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

AIR UNTUK MANUSIA, AIR OLEH MANUSIA

PERTANDINGAN PENGGUNAAN 2016 SEMPENA HARI PENGGUNA MALAYSIA

Pages

PENGENALAN SUKAN AIR

Image result for sukan air di malaysia
Sebagaimana yang diketahui umum bahawa 75% kawasan dunia diliputi air. Pada zaman dahulu, penempatan manusia terletak di pinggir laut atau sungai. Hal ini disebabkan manusia memerlukan air untuk kegunaan harian dan bercucuk tanam. Kemudian, sungai dan laut dijadikan jalan perhubungan yang dikenali sebagai jalan air.
         Di negara kita, keadaan yang sama berlaku. Bandar-bandar yang awal kebanyakannya terbina di pinggir laut atau di muara-muara sungai. Semua masyarakat di dunia menggunakan jalan air. Sejak dari zaman dahulu kala lagi jalan air telah menjadi jalan utama. Pengangkutan air merupakan pengangkutan kedua terpenting selepas pengangkutan darat. Nenek moyang kita telah menggunakan jalan air ini untuk berhubung antara satu sama lain dengan menggunakan alat pengangkutan purba. Jalan air yang paling popular digunakan pada zaman dahulu ialah sungai. Sungai-sungai ini berperanan menghubungkan kawasan hulu dan hilir.
         Orang Melayu pada zaman dahulu menggunakan rakit, perahu dan sampan. Mereka akan berdagang ke kawasan-kawasan lain menggunakan sampan dan rakit. Mereka menghilir ke muara-muara sungai yang besar. Orang Melayu zaman dahulu akan menjual barangan mereka kepada pedagang-pedagang di muara-muara sungai tersebut. Di antara alat pengangkutan air yang dicipta oleh orang zaman dahulu ialah rakit. Rakit masih digunakan sehingga ke hari ini di daerah-daerah pedalaman. Seterusnya pengangkutan yang lebih sempurna daripada rakit ialah perahu. Perahu dibuat daripada kayu cengal. Kayu cengal diperolehi di kawasan hutan hujan tropika. Di negara ini terdapat perahu-perahu seperti Perahu Payang, Perahu Kolek, Kolek Gelibat, Kolek Kueh, Perahu Bedor, Perahu Dogol dan Perahu Jalaror. Sejak dahulu lagi manusia mengetahui air sebagai sumber pengangkutan yang paling mudah. Namum begitu, terdapat empat peringkat yang terpaksa dilalui sebelum penggunaan enjin diperluaskan. Antaranya:

1)    Mengikut aliran sungai.
2)    Menggunakan tenaga.
3)    Tiupan angin.
4)    Enjin.

KEPENTINGAN SUKAN AIR

Sukan Air
Dalam tempoh RMKe-9, pembangunan sukan diberikan perhatian. Pembangunan sukan akan menekankan kepada penambahbaikan institusi dan organisasi untuk meningkatkan profesionalisme dan menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan. Selain sukan di darat dan sukan bermotor, sukan air harus dititikberatkan.
A.    Memperkukuh jentera sukan negara dan keupayaan institusi persatuan sukan air untuk menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan air.

Ø  Sektor swasta digalakkan untuk melengkapi usaha Kerajaan dalam menyedia kemudahan sukan dan rekreasi di kawasan yang akan dibangunkan untuk tujuan kediaman, komersil dan perindustrian. Satu rancangan jangka panjang mengenai penyediaan dan pengurusan kemudahan sukan dan rekreasi oleh sektor awam dan swasta akan digubal. Di samping itu, perkongsian dengan sektor swasta akan dipergiat bagi membantu usaha mengenal pasti bakat muda serta menyedia peluang yang lebih kepada generasi muda menyertai aktiviti sukan air.

B.    Membangunkan budaya kesukanan di kalangan rakyat Malaysia melalui pelaksanaan pelbagai program sukan air.

Ø  Pelbagai program sukan dan aktiviti rekreasi berkaitan sukan air akan dianjur untuk terus meningkatkan penyertaan masyarakat dalam sukan. Sebagai sebahagian usaha untuk menggalakkan penyertaan yang lebih ramai dalam aktiviti sukan, beberapa kemudahan sukan sedia ada di peringkat negeri dan daerah akan dinaik taraf.

C.    Senjata baru pelancongan

Ø  Kebelakangan ini, kebanyakan belia kegilaan sukan air yang lasak seperti meluncur air. Penglibatan mereka dalam pertandingan sukan air antarabangsa dapat menarik perhatian orang dunia. Nama negara kita akan diharumkan sekiranya wakil sukan air negara kita memperoleh johan. Secara tidak langsung, nama dan tempat menarik negara kita akan menjadi terkenal dan sektor pelancongan dibangunkan.

D.   Menggalak gaya hidup aktif dan sihat melalui sukan dan rekreasi.

Ø  Program baru yang berasaskan kekuatan dan ketahanan yang boleh menarik penyertaan lebih ramai di kalangan belia akan diperkenal. Bagi mempromosi manfaat mengekalkan gaya hidup sihat dan aktif dalam kalangan orang ramai, lebih banyak program kesedaran seperti kempen, program pendidikan kecergasan dan kalistenik di tempat kerja dan taman awam akan diteruskan.Program gaya hidup aktif akan diteruskan bagi membolehkan belia terutamanya di peringkat akar umbi menyertai acara sukan. Di bawah program ini, semua aktiviti sukan termasuk sukan bermotor, sukan air dan sukan udara akan digalakkan dengan sokongan sektor korporat melalui penajaan mereka. Program dan aktiviti ini akan menyumbang kepada pertumbuhan industri sukan.
sumber : http://sukanairhs20.blogspot.my/

JENIS-JENIS SUKAN AIR YANG TERDAPAT DI SABAH


Perahu naga
Tanjung Lipat dan Teluk Likas
Perahu layar
Tanjung Aru
Kayak
Kiulu, Padas, Sungai Papar dan Tamparuli
Kenu
Kiulu, Padas, Sungai Papar dan Tamparuli
Parasailing
Pantai Dalit dan Tuaran
Banana boat
Tanjung Aru
Meluncur air
Kudat, Tanjung Aru dan Tuaran

0 comments:

Post a Comment

SKALA PH AIR

SKALA PH AIR